Saturday, September 8, 2007

Hot Rodding

Hot Rodding is populair hier in Noord Amerika. Het concept van een Hot Rod is vrij standaard, en gaat ongeveer als volgt: Je begint met een jaren 20, jaren 30 Ford automobiel. Dit kan een model T, een model A, of nog het meest populair, een model 18 zijn. De fenders (spatborden) worden er veelal afgehaald, evenals elk overbodig ballast. Het dak wordt verlaagd, en ook de hele carrosserie wordt lager op het chassis gemonteerd. Ten slotte wordt het oude motorblokje vervangen door een potente V8. In de praktijk komt dat bijna altijd neer op een Chevrolet 350 cubic inch small block V8. Over het algemeen wordt de motorkap ook verwijderd, zodat het hart van de auto goed zichtbaar is.

Hot rods komen in verschillende body typen, zoals roadster (open auto), coupe of pick-up. Het is van een grass-roots beweging uitgegroeid tot big business, dus helaas zijn hot rods tegenwoordig gewoon spik splinter nieuwe autos. Zowel frame als body zijn nieuw te kopen, alsmede alle onderdelen. Deze nieuwe hot rods worden desalnietemin aangeduid met 1932 Ford, wat natuurlijk niet echt zo is. Een Deuce is een 1932 model, en een Hi-boy duidt aan dat de hot rod geen fenders heeft, zodat al dat mooie rubber goed zichtbaar is. Ik ga proberen een hot rod meeting bij te wonen volgende week. Ik ben er wel ontvankelijk voor. De auto hierboven rijdt rond in downtown Vancouver, en heb ik met mijn mobieltje kunnen vastleggen voor jullie.

2 comments:

Bram Stolk Sr said...

Nou...zo'n V8 motorblok staat bij Oom Piet in de schuur. Van die kekke wieltjes liggen er ook en dat simpele laadbakkie timmer ik zo voor je in elkaar........

Anonymous said...

Vorige week zag ik een optocht van diverse klassiekers hier over de provinciale weg rijden. Varierend van Ford T en Amerikaanse slee met tailfins tot originele Kever. Dus er zijn hier in Nederland wel degelijk ook liefhebbers!